Pride-budskapets uholdbare kjønnsteorier
- Øivind Benestad
- 21. apr. 2022
- 3 min lesing
Oppdatert: 14. mai 2022
Budskapet fra LHBT+-ideologien er på full fart inn i norske skolebøker og i grunnskolens undervisning.
Alle norske barn skal fra nå av læres opp i uvitenskapelige påstander om "kjønnsmangfold", "flytende kjønn", selvvalgt kjønn, "kjønn som et spektrum", dusinvis av følelsesbaserte "kjønnsidentiteter", "født i feil kropp", "kjønnsskifte", og et såkalt "indre kjønn" basert på subjektive følelser, opplevelser og preferanser.
Alt dette skal nå doseres uten naturvitenskapelig metode og evidens, og fristilt fra biologi og legevitenskap, gener og kromosomer.
Usannheter basert på pseudo-vitenskap og Queer Theory, bevisst språkmanipulering og språkforvirring er kort sagt i ferd med å bli pensum i den norske grunnskolen.
Dersom noen mener at vi overdriver, anbefaler vi å ta en titt på eksemplene fra norske skolebøker som ligger i menyen "Skolebøker" på dette nettstedet.
At denne oppsiktsvekkende utviklingen skjer i en tid der skolen vektlegger kritisk tenkning, kildekritikk og vitenskapelig tilnærming, er paradoksalt og en gedigen selvmotsigelse.
Hvorfor skal skeiv teori og Pride-ideologi være unntatt kravet om kritisk tenkning og vitenskapelige metoder? Gjelder ikke Opplæringsloven i møte med kjønnstematikken?
Bør ikke normkritikk også rettes mot Pride-ideologien og dens agenda?
§ 1-1 i Opplæringsloven er skolens og undervisningens formålsparagraf. Der står det:
"Opplæringa i skole og lærebedrift skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida og gi elevane og lærlingane historisk og kulturell innsikt og forankring.
Opplæringa skal byggje på grunnleggjande verdiar i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfridom, nestekjærleik, tilgjeving, likeverd og solidaritet, verdiar som òg kjem til uttrykk i ulike religionar og livssyn og som er forankra i menneskerettane.
Opplæringa skal bidra til å utvide kjennskapen til og forståinga av den nasjonale kulturarven og vår felles internasjonale kulturtradisjon.
Opplæringa skal gi innsikt i kulturelt mangfald og vise respekt for den einskilde si overtyding. Ho skal fremje demokrati, likestilling og vitskapleg tenkjemåte." (Vår utheving)
Ressurser til kunnskap og frimodighet
Nedenfor har vi samlet en del viktige artikler som viser at Pride-ideologiens inntog i grunnskolens lærebøker og undervisning er et uansvarlig og risikofylt prosjekt for svært mange barn og unge.
Kjønn og identitet – biologi og ideologi, en svært viktig og informativ artikkel av Glenn-Peter Sætre, professor i evolusjonsbiologi.
Barnehagelærere: "Man kan være hvilket kjønn man vil". Avslørende og urovekkende reportasje og intervju om "Rosa kompetanse" i noen norske barnehager.
Dekonstruksjonen av mann og kvinne, kronikk i Aftenposten av Kristian Gundersen, professor i biologi.
Kjønnsideologi på avveie, av Marit Johanne Bruset, Spesialist i klinisk psykologi, på nettstedet Verdidebatt.no.
Kjønnsvariasjon, medisinsk behandling og vårt ansvar, artikkel av legene Anne Wæhre og Martina Schorkopf, på nettstedet til Den norske legeforening.
Helsedirektoratet kommer med uforsvarlige retningslinjer for kjønnsinkongruens, kronikk i Aftenposten av fem leger fra Folkehelseinstituttet (bl.a. Camilla Stoltenberg) og fra Nasjonal behandlingstjeneste for kjønnsinkongruens.
Høringssvar fra Folkehelseinstituttet om ny Nasjonal faglig retningslinje for behandling av kjønnsinkongruens. Meget grundig, kritisk og viktig dokument fra 2020.
Trange kjønnsroller skaper forvirring, kronikk på nettstedet Forskersonen.no av M. Brattgjerd og S. Tellefsen.
En massiv medikalisering av friske kropper, artikkel i Aftenposten av Henrik Vogt og Glenn-Peter Sætre.
Kjønnsideologien kan føre til en stor medisinsk-etisk skandale, artikkel i Aftenposten av Henrik Vogt og Glenn-Peter Sætre.
Kjønn er ikke en følelse, Anette Trettebergstuen! Kritikk av forslaget om å innføre en tredje juridisk kjønnskategori, av Christina Ellingsen.
Lov om endring av juridisk kjønn. Les hele loven, som består av 9 korte paragrafer.
Sex Is Not a Spectrum, en artikkel skrevet av evolusjonsbiologen Colin Wright, som forklarer kjønnsutviklingen og hvorfor det bare eksisterer to kjønn.
Time to Hit Pause on ’Pausing’ Puberty in Gender-Dysphoric Youth. God dokumentasjon om hvorfor ungdom med friske kropper ikke må behandles med pubertetsblokkere og hormoner.
Transgender Women in the Female Category of Sport: Perspectives on Testosterone Suppression and Performance Advantage, en viktig artikkel om transkvinner (i mannskropp) i kvinneidrett.
Comments