Kompetansemål i Læreplanen 2020 ("Kunnskapsløftet")
A. I tillegg til kompetansemålene i hvert fag inneholder Læreplanen 2020 kompetansemål i tre tverrfaglige temaer som skal behandles i alle fag og sammenhenger der det er naturlig. Det temaet som er mest relevant for våre temaområder er dette:
Folkehelse og livsmestring = [F & L] i kompetansemålene nedenfor.
Dette tverrfaglige temaet inneholder mange ulike emner, men et av de sentrale temaene er kjønn og seksualitet. Det ser man tydelig i oversikten nedenfor, der alle kompetansemål fra Folkehelse og livsmestring er markert med [F & L].
B. På Bufdir's temaside kalt "LHBT + skole = sant" ligger det en oversikt over alle kompetansemålene relatert til kjønn og seksualitet i de ulike fagene. Under kompetansemålene finner man råd og tips til lærerne.
C. På nettsidene til organisasjonen Sex og politikk finner man en alternativ gjennomgang av kompetansemålene i Læreplanen 2020 angående kjønn og seksualitet.
D. Nedenfor gjengir vi de mest spesifikke kompetansemålene relatert til kjønn og seksualitet i ulike fag:
Kompetansemål på ulike klassetrinn:
1. - 2. klasse i grunnskolen
Samfunnsfag
beskrive og gi eksempler på mangfold i Norge, med vekt på ulike familieformer og folkegrupper, inkludert det samiske urfolket [F & L]
samtale om følelser, kropp, kjønn og seksualitet og hvordan egne og andres grenser kan uttrykkes og respekteres [F & L]
3. - 4. klasse i grunnskolen
Samfunnsfag
samtale om variasjonar i familieformer og om relasjonar og oppgåver i familien
gje døme på rettar barn har, og ulike forventningar jenter og gutar møter i kvardagen, og samtale om korleis forventningane kan opplevast
samtale om tema knytte til seksualitet, grensesetjing, vald og respekt
lage ei oversikt over normer som regulerer forholdet mellom menneske og forklare konsekvensar ved å bryte normene
samtale om identitet, mangfold og fellesskap og reflektere over hvordan det kan oppleves ikke å være del av fellesskapet [F & L]
samtale om grenser knyttet til kropp, hva vold og seksuelle overgrep er, og hvor man kan få hjelp hvis man blir utsatt for vold og seksuelle overgrep [F & L]
Naturfag
observere og skildre korleis kroppen reagerer i ulike situasjonar, og samtale om ulike kjenslemessige reaksjonar og samanhengen mellom fysisk og psykisk helse
samtale om likheter og ulikheter mellom kjønnene, om kjønnsidentitet og om menneskets reproduksjon [F & L]
5. - 7. klasse i grunnskolen
Samfunnsfag
snakke om kjærleik og respekt, variasjon i seksuell orientering, samliv og familie og diskutere konsekvensar av manglande respekt for ulikskap
gje døme på korleis kjønnsroller og seksualitet blir framstilt i ulike medium og diskutere dei ulike forventningane det kan skape
utforske ulike sider ved mangfold i Norge og reflektere over menneskers behov for å være seg selv og for å høre til i fellesskap [F & L]
reflektere over variasjoner i identiteter, seksuell orientering og kjønnsuttrykk og egne og andres grenser knyttet til følelser, kropp, kjønn og seksualitet og drøfte hva man kan gjøre om grenser blir brutt [F & L]
Naturfag
forklare kva som skjer under puberteten og snakke om ulik kjønnsidentitet og variasjon i seksuell orientering
gjøre rede for fysiske og psykiske forandringer i puberteten og samtale om hvordan dette kan påvirke følelser, handlinger og seksualitet [F & L]
KRLE
samtale om etikk i samband med ulike familieformer, forholdet mellom kjønna, ulik kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonane
8. - 10. klasse i grunnskolen
Samfunnsfag
gje døme på korleis oppfatningar om forholdet mellom kjærleik og seksualitet kan variere i og mellom kulturar
analysere kjønnsroller i skildringar av seksualitet og forklare forskjellen på ønskt seksuell kontakt og seksuelle overgrep
reflektere over likheter og ulikheter i identiteter, levesett og kulturuttrykk og drøfte muligheter og utfordringer ved mangfold [F & L]
reflektere over hvordan identitet, selvbilde og egne grenser utvikles og utfordres i ulike fellesskap, og presentere forslag til hvordan man kan håndtere påvirkning og uønskede hendelser [F & L]
Naturfag
formulere og drøfte problemstillingar knytte til seksualitet, seksuell orientering, kjønnsidentitet, grensesetjing og respekt, seksuelt overførbare sjukdomar, prevensjon og abort
KRLE
reflektere over etiske spørsmål knytte til mellommenneskelege relasjonar, familie og vener, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur
gjøre rede for og reflektere over ulike syn på kjønn og seksualitet i kristendom og andre religioner og livssyn
Comments